JESSICA HAGSTRÖM

Kattfoto

Publicerad 2014-07-21 17:59:00 i

Jag tänkte ge lite tips om hur jag gör när jag fotar kissekatter och hoppas att det är någon som är intresserad :)
Jag är fotograf åt Gefle katthem och har dessutom 4 katter hos mamma och 2 katter hos pappa som jag fotar.
  • Det första jag gör är att hämta en låtande leksak/kattens favoritleksak.
  • Sedan tar jag några testfoton på katten för att kolla inställningarna i kameran.
  • Efter det tar jag den där leksaken i ena handen och håller den vid kameran och skakar på den så att den låter, på det sättet brukar jag kunna fånga kattens uppmärksamhet och få en bra blick/kontakt med katten på bilden. 
  • Om inte det funkar så kanske det funkar att prata med katten, eller varför inte prova med godis? 
  • Ta många bilder på en och samma katt i samma vinkel, de första 5 kanske är suddiga eller fel på något annat sätt. Ta sedan bilder från andra vinklar om ni känner för det.
  • Det är enligt mig viktigt att man är i samma nivå som katten när man fotar, i alla fall oftast. Ibland kan det vara snyggt att fota i annorlunda vinklar, om man gör det rätt.
  • Detta är viktigt: Om katten ändå kollar bort och du inte får ögonkontakt så är det mer luft åt det håll som katten kollar åt som gäller. Annars ser det ut som att katten "kollar ut ur bilden" och det gör bilden genast sämre tycker jag.
  • Och snälla, inga kapade öron eller andra kroppsdelar om du inte gör det på rätt sätt.
  • Om möjligt, undvik röriga bakgrunder.
Olika bakgrunder, den till vänster på den svartvita katten är bra och dom andra två är alldeles för röriga för min smak.
Och det här med mer luft åt det håll katten kollar åt.
Bilden på min katt är jättebra eftersom det är mycket utrymme åt det håll han kollar åt, men bilden på kattungen blev helt fel då det är mer luft åt andra hållet och jättelite luft/utrymme åt rätt håll.
Den första bilden är okej, men dom andra två har jag lite svårt för.
Anledningen: första bilden är en bild där man ska fokusera på Oskars ögon vilket jag tycker att man gör.
Andra bilden är fel för att jag har kapat Lukas öra och det var inte med mening så det ser bara fel ut. 
På den tredje bilden har jag råkat kapa svansen på kattungen, ibland kan det förstöra hela intrycket på en bild likväl som ett kapat öra kan störa fotografens fotoögon enormt mycket.

Kommentarer

Postat av: Alma

Publicerad 2014-07-22 12:44:39

sååå sötaaa

Postat av: Frida

Publicerad 2014-07-23 11:50:59

Jättefina bilder! Och söta katter :)

Postat av: ♫♪ sandra

Publicerad 2014-07-23 18:53:23

söta!

Postat av: Elin

Publicerad 2014-08-21 20:51:42

Det näst, näst sista tipset var jättebra, har inte tänkt på det! :D
Angående de andra tipsen... Mitt "problem" är inte att katten inte tittar in i kameran, det är att den går in i kameran och man har en stor nos och en massa morrhår mitt i obsjektivet :/

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jessica Hagström

Trevlig tjej från Gävle som brinner för fotografering och djur. Jag fotar mest djur och natur, men även annat intressant.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela